Tiistaina 21.7 aamulla olimme vielä Vaasassa. Aamutoimien
jälkeen kävimme kaupassa. Seijan palatessa hänellä oli kaksi suurta muovikassia
sapuskaa. Toisessa kassissa oleva siideripurkki oli rikkoutunut, joten se
vuoti. Pahaksi onneksi pussin pohjalla oli kännykkä, joka oli sen jälkeen
käyttökelvoton.
Sitten ajoimme tankkaamaan
TB-Marinin kylmäasemalle. Meitä oli varoiteltu, että syväys ei ehkä riitä, vaan
hyvin me saimme tankin täytettyä ja pääsimme jatkamaan matkaamme.
Koneistimme alkumatkan Mansikka- ja
Pikisaaren länsipuolitse Vaskiluodon länsipäähän, jossa revimme rievut salkoon
reivattuna. Seilasimme väylän pohjoisinta reunaa Vaasan Majakalle.
Sieltä suunnistimme Råbergskallanin pohjoispuolelle.. Kiersimme Storkallanin
riittävän etäältä ottaen suuntiman Umeån Väktaren sisääntuloon.
Valtakunnan rajan tienoilla
jouduimme purkamaan reevut, yksitellen, kun tuuli laantui.
Suomen aikaan kahdenkymmenen
paikkeilla saavuimme Umeån Fjärdgrundiin. Paketoimme purjeet tuulen laannuttua kokonaan
suunnistaaksemme lähimpään Marinaan.
Tarjolla oli Patholmsviken vajaan
kahden mailin päässä.
Reilut viisikymmentäkuusi mailia
ja noin yksitoista tuntia purjehdittuamme otimme kiinni Patholmsvikenin vierasvenesataman laituriin.
Seija tavoilleen uskollisena
kapusi rannalle kipparin jäädessä tarkastelemaan kiinnityksiä sekä muuta rantautumisasiaan
liittyvää.
Saimme saunan varattua ja
maksettua automaattiin kolikoilla. Kun valitettavasti elimme Suomen aikaa,
ennätti eräs ruotsalaisseurue ”meidän vuorollamme” saunaan.
Saimme kuitenkin rahat takaisin ja
lopulta sitten kuitenkin parin tunnin suloisen saunan. Loppu hyvin, kaikki
hyvin.
Keskiviikko 22.7 Viime päivinä
Seija polvi oli kipeytynyt niin kovasti, että suunnistimme paikalliseen, Holmsundin
terveyskeskukseen. Sieltä annettiin vain särkylääkeresepti; polvea ei
punkteerattu, vaikka se oli turvoksissa..
Apteekkiin, ruokakauppaan ja
kävellen takaisin veneelle. Samalla tuli taas kuvattua ympäristöä. 1, 2, 3, 4, 5, Lähdimme kolmentoista jälkeen suunnistamaan kohti etelää ja
Järnnäsiä.
Purjehtiessamme huomasimme
rantojen muuttuvan kallioisemmiksi ja jyrkkenevän meren puolelta.
Kuudentoista jälkeen oli otettava
kone avuksi, jotta etenemämme olisi ”linnun tietä” edes puolet kokonaismatkasta.
Iltasella puoli yhdeksän aikaan,
karvan vaille kolkyt' mailia purjehdittuamme.
saavuimme vanhaan Järnnäsin kalastajasatamaan, jossa ilmeisesti oli ollut luotsi-asema. Kiinnityimme
erään isohkon suomalaisen koneveneen kupeeseen. Heitimme myös koukun veteen,
jotta emme kohtuuttomasti painautuisi toista vasten.
Satama oli rakennettu lahdelmaan
täytemaata apuna käyttäen, kuten eteläisemmässäkin Ruotsissa. Aallonmurtajan
kivikasan päälle oli tehty massiivinen betoninen ”laituri kompleksi”, joka ei
oikeastaan palvellut pienveneitä. Kuitenkin lahti oli täynnä kaiken kokoisia
veneitä ja erittäin suojaisassa paikassa.
Ruokailtuamme käväisimme kevyellä ilta-lenkillä tutustuen lähialueen tarjontaan. Näimme mm. grillipaikan, jossa tulisijan kuvussa oli kuninkaallisen hääparin muutaman vuosikymmenen takainen kuva. Mikään paikka ei ollut enää avoinna, joten jouduimme yöpymään palveluitta ja maksutta. Ilta koneveneen kupeessa oli rauhallinen ja kaunis.
Torstai 23.7 Aamulla kuuden
jälkeen olimme pirteinä lähdössä jatkamaan matkaa. Luvassa oli alkuunsa kovaa
tuulta, mutta laantuvaa.
Reivatuin purjein lähdimme
”koluamaan” lahdelmia. Kun ennen puoltapäivää
lähestyimme Örnsköldsvikiä, näytti
tuuli vain yltymisen merkkejä sekä sadetta ja ukkosta. Päätimme lähteä vajaan
kymmenen mailin vuonopurjehdukselle. Muutaman mailin jälkeen paketoimme purjeet
(onneksi). Lähellä määränpäätä vuono
laajeni suureksi joensuun lahdelmaksi. Tuuli voimistui sekä muuttui
kosteammaksi. ”Marina” oli lahden pohjukassa, sekä aivan täysi; kahteen, paikoin jopa kolmeen riviin tungettu.
Kolmentoista maissa, reilut kolkytt' kuus mailia ja seitsemän
tuntia purjehtineina, otimme ensin aallonmurtajan ulkopuolelle, mutta eräs suomalainen
kävi sanomassa, että tuolla olisi ”hieman” rauhallisempi paikka. Muutimme
aallonmurtajan kärkeen laitetun laiturin suojaisimpaan paikkaan: Tuulenpuoleinen
kylki kiinni puomissa ja laiturissa sekä suojana puolenkymmentä venettä odottelimme
myräkän alkamista.
Pitkään ei tarvinnut odotella: Ensin
tuli sade, pieni ukkonen, mutta kova tuuli. Aallokko ei ehtinyt alkuvaiheessa nousta, vaan
vesi lensi pintaa myöden. Neljä tuntia lennätettyään merivettä tuuli hieman
laantui ja sen jälkeen alkoi varsinainen vatkaus. Meillä suojassa ei ollut
hätää, mutta ulompana olevat kärsivät; yleinen ongelma oli köysien katkeilut
sekä knaapien irtoaminen.
Myrskyn rauhoituttuaan lähdimme tutustumaan kylän nähtävyyksiin. Kauppakeskusta oltiin juuri sulkemassa ja pikaiset kirppis- ja tarveostokset suoritimme yltyvässä sateessa. Pienen kierroksen jälkeen palasimme purrelle syömään yhdistetyn päivällis-iltapalan.
Perjantai 24.7 Aamu oli melko
samanlainen kuin ilta ja yö oli ollut. Tuuli hieman laantunut ja kovia
sadekuuroja. Päätimme maata tämän päivän täällä, sillä tulossa olisi
ennusteiden mukaan hieman sateettomampaa. Laitoimme aamulla ”sittlooran
katteen”, jotta voisimme olla ”ulkosalla” kastumatta. Myöhemmin sateen taukojen
pidentyessä kävimme uudella kyläkierroksella. Näimme ja kuvasimme kirkon myös sisältä ja muutaman kerran ja hautausmaan. Täällä isommissa kylissä ei ole samaa perinnettä hautojen suhteen
kuin pienemmissä, joissa usein on kerrottu mm. haudatun henkilön ammatti. Katsastimme kaupungilla mm. musiikkiliikkeen, museonosturit ja uuden kulttuuritalon.
Päätimme käydä ”ulko-ruokinnassa”.
Löysimme erään Kiinalaisen ravintolan, jossa oli kohtuullisesti ihmisiä.
Asiakasmäärähän on tae kunnon ruuasta.
Otimme pienet Eteläafrikkalaiset
Muscadellit ennen nukkumaanmenoa. Yöllä kipparin vatsaa alkoi kiertää: Yläpäästä
ei tullut mitään, mutta alhaalta sen edestä.
Lauantai 25.7 Aamulla
kippari tunsi itsensä vähintään junan yliajamaksi, ei kuitenkaan onneksi jyrän.
(Syynä sairauteen ilmeisesti Kiinalaisen ravintolan ruoka?) Hänen olisi tehnyt
mieli keskeyttää koko reissu, vaan kuitenkin kymmenen jälkeen irrottauduimme
laiturista. Sää oli muutoin suopea, mutta tuulta ei nimeksikään: Koneistaen
kolusimme rosokallioisia lahdelmia, joista useimmista jatkui pitkiä vuonoja, jopa useiden mailien mittaisia. Siinä
seilatessamme ohitimme Pohjoismaiden korkeimman saaren. Mielestäni ei se
kummoinen ollut. Paisunut ”kalakukko”
jyrkin luoksepääsemättömin rannoin. Lopulta navigoimme turvallisesti Ulvön Komunkaijen laituriin ankkuriin. Silloin oli
takana kuuden tunnin ja kahdenkymmenen kahden mailin motorointi. Kiinnityttyämme
kippari heittäytyi punkkaansa, heräten seuraavana aamuna. Seija sen sijaan
katsasti kylän, pihat, kadut, 2, paloaseman, hapansilakkamyynnin, kirkon, myös sisältä ja kahvilan.
Sunnuntai 26.7 Aamulla
heräsimme aivan normaalisti, vaikka kipparin tuntuma ei ollut aivan paras. Parin
tunnin verryttelykierroksen jälkeen olimme valmiit yhdentoista aikaan irrottautumaan
rauhallisesta Kommunkaijenista ja suunnistimme heikkoon vastatuuleen.
Matkan aikana näimme upeita kallioita ja rantoja.
Matkan aikana näimme upeita kallioita ja rantoja.
Reilun kolmen tunnin ja vajaan
kymmenen mailin päästä kiinnityimme kallio / koukku systeemillä erääseen
kauniiseen ja suojaisaan lahdelmaan Trollarvikenin niemen itä-reunaan.
Pikaisen ruokailun jälkeen
konkka-polvi halusi lähteä maastokierrokselle.
Kippari hieman vastustellen kertoi, että edessä olisi parikymmentä
metriä kalliota, sitten valtava ryteikkö ja hakkuu-alue ja sitten vasta olisi
tie. Konkka-polvella oli hieman vaikeuksia ryteikössä, vaan mentiin kumminkin. Maisemat olivat komeat ja mustikoita riitti
aamiaisellekin.
Reilun tunnin jaloittelun jälkeen Seija oli valmis punkkaan. Kippari otti esiin kala-vehkeet toivoen saavansa jotain, mutta reilun tunnin ja kahden uistimen jälkeen hän totesi, että paras lopettaa päivä tähän.
Reilun tunnin jaloittelun jälkeen Seija oli valmis punkkaan. Kippari otti esiin kala-vehkeet toivoen saavansa jotain, mutta reilun tunnin ja kahden uistimen jälkeen hän totesi, että paras lopettaa päivä tähän.
Maanantai 27.7 Nopeasti aamuruokailun
jälkeen, puoli kymmenen maissa, pääsimme liikkeelle. Hieman meitä jäi
ajatteluttamaan vieressämme ollut vene; se oli aivan hyljätyn näköinen, vaikkakin
siisti, mutta ei mitään liikettä vierailumme aikana.
Luvassa olisi sitä tavanomaista, vastaan
puhaltavia heikkoja henkäyksiä. Valmistauduimme katsastamaan muutamia
lahdelmia, käväisimme mm. Norrfälsvikenin vierasvenesataman laiiturissa. Bönhamniin, 1600-luvun puolivälin jälkeen perustettuun
kalastajakylään rantauduimme puolen päivän paikkeilla. Kävimme kyläpuodissa ostamassa
herkullisen näköiset marjapiirakat ja kirpparilta linnun ja norsun.
Jatkoimme purjehdusta hieman itäisenpää reittiä, vain pari mailia rannasta, kiersimme Höglosmen- sekä Högbonden-saaren, jolla on pohjolan toiseksi korkeimmalla sijaitseva majakka, 2 Muutaman lahdelman jälkeen löysimme itsemme Barstahamnin karavaanareilla täytetystä vierasvenesatamasta. Silloin oli purjehdittu alta kaksikymmentä mailia ja kuusi tuntia. Tilaa olisi ollut useammallekin veneelle; suihkut sekä vessat olivat toimivia. Ravinteli oli vajaan parinsadan metrin päässä, mutta se oli suljettu maanantaisin.
Jatkoimme purjehdusta hieman itäisenpää reittiä, vain pari mailia rannasta, kiersimme Höglosmen- sekä Högbonden-saaren, jolla on pohjolan toiseksi korkeimmalla sijaitseva majakka, 2 Muutaman lahdelman jälkeen löysimme itsemme Barstahamnin karavaanareilla täytetystä vierasvenesatamasta. Silloin oli purjehdittu alta kaksikymmentä mailia ja kuusi tuntia. Tilaa olisi ollut useammallekin veneelle; suihkut sekä vessat olivat toimivia. Ravinteli oli vajaan parinsadan metrin päässä, mutta se oli suljettu maanantaisin.
Meillä oli aivan oiva tilaisuus
tutustua paikkaan: Camping / vierasvenesatama, oli aika laaja alue lahden
pohjukassa, jonka laidalla virtasi joki tai puro koskineen. Ylempänä sijaitsi
ravintola, ja saman verran kavuttua; kappeli. Tutustuimme ensin kappeliin;
sisään pääsy oli samanlainen kuin muualla (saaristotien kirkoissa/
kappeleissa). Avain löytyy jostain?.
Hirrestä rakennettu, ehkä
parinkymmenen neliön rukoushuone. Kappelilta lähti kaksi luontopolkua; kolmen
sekä viiden kilometrin. Me kiersimme lyhyemmän, jottei konkka-polvi rasittuisi.
Kiipesimme korkeimmalle kohdalle; mistä näkyi vielä Högbonden-saari. Palatessamme
veneelle poimimme aamupuuron lisukkeeksi taas mustikoita.
Tiistaina 28.7 Aamusella
lähdimme 7 metrin vastatuuleen, joten saatoimme purjehtia ST:llä moottorin
avustuksella. Suunnistimme etelää kohden kuuroittaisessa sateessa ja
käväisimme taas muutamassa
vuonossa tutkimassa, mutta ne ei olleet mieleisiä. Kelin parantuessa pistäydyimme
Häggvikin vuonossa. Mitään mainittavaa
emme nähneet; vain kalastajakylän hatarine laitureineen. Pyörähdimme ympäri ja lähdimme hakeutumaan takaisin. Siinä ihmetellessämme yksi pursi ohitti meidät
ja toinen tuli vastaa. Joten täytyi siellä olla tarjolla ehkä enemmänkin. Tovin
pähkäiltyämme päätimme palata takaisin.
Lahdelmasta, jossa aiemmin kävimme, jatkui lännen suuntaan ruovikkoon
kapea kuja, josta aukeni muutaman veneen levyinen lahdelma. Saimme laiturista toiseksi viimeisen paikan.
Rantauduimme kolmentoista pintaan
Häggvikin marinaan, purjehdittuamme reilut viisitoista mailia ja neljä tuntia.
Tarjolla oli poiju / laituripaikka, sisältäen suihkun, vessan ja
polkaisukamelit.
Välittömästi läksimme polkemaan liikenteeseen.
Suuntasimme parin kilometrin päässä sijaitsevaan Nordingrån kylään, jossa oli kauppa ja kirkko, myös sisällä kävimme. Halusimme
päästä ostoksille, tarvetta oli molemmilla.
Nordingrån kylä kuvattuna paluumatkalla |
Kirkon ja museoalueen jälkeen
keskityimme maallisiin asioihin. Käväisimme paikallisessa Spar-kaupassa. Ostoksemme mahtuivat juuri ja juuri kahteen
muovikassiin ja kippari sai kuormajuhdan tehtävän. Kun menomatkalla oli pelkkää ala-mäkeä, niin
tietysti paluumatka olisi pelkkää ylämäkeä. Valitettavasti kameleiden kunto ei
ollut aivan kiitettävä. Toisaalta oli hyvä, että jouduttiin pysähtelemään. Nähtiin
sellaista, joka muuten olisi saattanut jäädä näkemättä.
Ruokailtuamme päätimme käydä
paikallisen ” Romunissen” näyttelyssä,
Mannaminnessä. Sinne oli koottu ruotsalaista
viime vuosituhannen alun kaupungin,
maatalouden, rautateiden ja kaivosten erilaisia koneellisia vetopelejä, vaunuja/ rattaita, laivoja ym. Siellä oli myös pohjoismaalaista pienrakennuskulttuuria
(mm. kirkko Norjasta ja puukirkkojen pienoismalleja) sekä ääripäänä hanurimusiikkia ja soittimia samalta ajalta.
Norjalain kirkko sisältä |
Iltasella alkoi taas kuuroittainen
sade, jonka ropinaan oli miellyttävä uinahtaa.
Keskiviikko 29.7 Tuttuun
aikaan aamutoimien jälkeen sää näytti selkenemisen merkkejä. Tuultakin oli
luvassa; 3 – 5 ms. Samasta suunnasta S . eli taas vastaista.
Samat purjeet ylös kuten monena edeltävänä päivänä. St- keula,
stora komeasti peitteen sisällä;
leikkisästi mietimme:
Jos möisimme purjeen tarpeettomana ja ostaisimme
jotain ”sälää”. Mutt' olihan see' kaiken
varalta; kuten mulla ”nee”, en muista mihin niitä käyttäss'. Tapojemme mukaan kävimme useassa lahdelmassa.
Muutamissa ei taaskaan ollut syvyys
lukemia, joten kaiun kanssa jouduimme tutkimaan
po. lahdelmat.
Jyrkät, vaan josku niin värikkäät |
Lähestyimme pikku hiljaa Härnösandia, joka olisi Högakustenin eteläinen
”päätepiste”. Olimme aamusta lähteneet saman kunnan alueelta. Minun
mieltäni tympi hieman tämä maisemien samanlaisuus. Jyrkät kalliot kuin limppu vedessä, laella puita, mahdottomat rannat veneen kiinnittäytyä, huonot
purjehduskelit. Voi olla, että olin
vieläkin hieman jälki tautinen siitä viime viikon mahataudista. Yritin kovasti
”skarpata”, ett' en valittaisi ääneen.
Idali joen
suistossa oli monta mahdollisuutta rantautua. Seija ihastui näkemäänsä: iso
pitkä, korkealla oleva Högakustenbro oli edessä. Hän halusi nähdä
komeuden kaikessa valaistuksessa, mutt' see' oli sula mahdottomuus.
Rantauduimme erääseen lahden pohjukkaan. Lövvik' N 62* 47' 99” E 18* 04' 2”. Sieltä ei siltaa kuitenkaan nähnyt. Puolen päivän jälkeen, kolmen tuntia ja
kuusitoista mailin lähdöstä kiinnityimme ankkurilla laituriin, jossa paikkoja
oli vain sellaiset parikymmentä. Hinta oli tämän reissun kilpailukykyisin.
Kuusikymmentä paikallista, sekä kakskytä' saunasta. Paikka suht' rauhallisen
tuntuinen.
Rantautumisen jälkeen lähdimme
katsastamaan ympäristöä. Seurasimme noin puolen kilometrin päähän rantaa mukailevaa tietä, joka johti kylään. Kylässä kaksi kauppaa, toinen kiinni; toinen
hotelli-lomakeskus ”komplexissa”. Tanssipaviljonkia terassi ym. täysillä
oikeuksilla. Onneksi viikonpäivä sekä etäisyys oli turvattu. Teimme sellaiset ,”voisko
sanoa”, ett' kehtass' käydä vessassa, ostokset.
Palasimme purrelle. Elämä
laiturilla oli hieman vilkastunut. Veneitä oli joka pilttuussa, purkkarit rannalta
katsoen avoveden puolella yhtä ”jollaa” lukuun ottamatta. Koneveneet vasemmalla
puolella. Metelin suhteen oli sama jako, vasemmalta kuului kovempi meteli.
Väki nuorempaa / lapsi perheitä;
lyhyt matka, enemmän alkoholia ?.
Saunavuoromme myöhästyi noin
tunnin, mutt' ei haitannu mitään. Ilta
oli hieno. Pesuvedet joutui laskemaan eri paikoista; lämmin satamarakennuksen keittiöstä, kylmä
laiturin vesipisteestä. Ei vaikuttanut kylpemiseen. Ainoastaan minulle sattus sellainen pikkainen
pyyhe, joka ei yltänyt kunnostetun keskivartaloni ympäri, joten see' sopivasti
putoili lattialle vettä ”lorottaessani”, ja naiset taputtivat ”stripteaselle”.
Tunnelma oli miellyttävän kiusallinen.
Keskustelimme tovin naapuriveneen
isännän kanssa, jolla oli sellainen reilun kymmenen metrin konevene, eikä osannut
oikein Ruattia. Olivat maanneet muutamia aikoja laiturissa.
Torstaina 30.7 Heräsimme ajoissa, erittäin hiljainen aamu,
illalla emme kuulleet mitään erikoista,
joukko oli väsynyttä. Aivan oitis emme rynnänneet venepaljouden
joukkoon; ensin piti tankata. Onneksi meillä oli varalla, jotta pääsisimme
muutaman päivän. Lorotin parikymmentä litraa kanisterista letkulla säiliöön.
Siinä ”lorotellessani” Seija ilmoitti;
ett' hän haluss' palata pohjoiseen.
Noh' hän'
hän oli aluksen Kippari, joka
ilmoittaa seuraavat kordinaatit miehistölle.
Valmistelin purtta ”paluuseen”. Tuulta
luvassa sellaiset seitsemän metrin paikkeilla S.SE. Jopa pitkästä aikaa aurinkoista. Koneistimme
ehkä liiaksi Idali joen-suiston etelä reunaan; (tottumattomana purjehtimaan).
Kiskottuani täydet rievut salkoon saavutimme pian seurassamme / pohjoisempaa
reittiä kulkeneet veneet. Näin jatkoimme kohden
Dockstaa. Seija oli edellisiltana haaveillut käyvänsä Skulebergetillä,
sekä Herrestabergetillä. Joten sinne oli
mentävä.
Olimme panneet merkille; että
rannikkoa seurasi kolme eri väylää, kuten meillä. Aivan rantoja myötäilevä oli
”pienten puutarhaväylä”, sitten ”keskikokoisten puutarhaväylä” sekä hieman
ulompana isompien ja meidän mentävä. Siellä seilasimme. Vajaassa seitsemässä
tunnissa ohitimme mm. Barstahamnin ja Högbondenin, ja jatkoimme toistakymmentä
mailia koilliseen vuonoa pitkin. Vuonopurjehdus
oli vaativaa. Tuuli tuli pitkin vuonon seinämiä, joten oli valittava, kumpaa
reunaa halusi seilata. Etelätuulilla pohjoisreuna oli rankempi. Joten
lähestyimme eteläreunalla Dockstan
vuonoa. Vuonon suulla tuuli laantuss' . St- ja. peltiä tarpeeseen lopun
muutama mailin matkaksi marinaan.
Ensinäkymä Docstasta |
Saavuimme Dockstan N
63* 03' 1” E 18* 19' 7” marinaan runsaan
päiväpalan jälkeen reilun kolmenkymmenen
mailin matkasta. Veneitä ei ollut tunkuun asti. Kohtuullisen kokoisessa marinassa
oli vain pari venettä., joista toinen näytti maanneen vuosia samassa
pilttuussa. Joten valitsimme purrellemme sopivimman puomipilttuun.
Kukaan ei ollut tarjoamassa
palveluja; ajat sekä puhelinnumerot marinan seinässä kertoivat toiminnasta, joka
oli loppunut viikko sitten. Soitimme numeroon ja sovimme ajan, milloin saisimme
lunastaa sosiaalitilojen käyttöoikeuden.
Kävimme kylän kirkolla,
kalmistolla, kaupassa, sekä läheisellä E - 4 huoltamolla, josta löytäisi kaiken
tarvitsemansa. Se voi olla, ett' lähemmäksi valtatietä emme pääsisi veneellä;
periaatteessa E-4 oli laiturien toisessa päässä.
Marinan viehättävä ”omistaja”
pariskunta oli ilmeisesti Italialaisia. Ja perivät sadankahdenkymmenen
paikallisen valuutan hinnan vessa – suihku - laituri yhdistelmästä.
Docstan kirkon takana oli viljavia peltoja |
Kertoivat surullisesti, että
kaikki toiminta loppuu tällöin, vaikka toisaalta kautta olisi vielä jäljellä,
mutt' kysyntää on niin harvakseltaan. Kysyimme polkukameli hintoja: Heill' oli
vain vuorokausi hinnat, joten katsoimme liian hintavaksi muutaman tunnin
vuokran. Itäisemmästä lahdelmasta olisi ollut lyhyempi matka kyseisille
luonnon alueille, sellaiset parit kilometrit. Seijan polvi oli kuitenkin alkanut vihoittelunsa
uudelleen, joten Skuleberget jäi näkemättä. Kyllä se sitten purjehtiessa näkyi
Seija istus loppu-illan
sosiaalitiloissa pesten pyykkiä sekä mailaten, kun see' kuuluss' samaan hintaan
(siis wlan).
Tuuli hieman myöhemmin paransi
otettaan, mutt' kokeneina rantautujina olimme ottaneet sen' huomioon.
Perjantai 31.7 Aamupalan
sekä pienen lenkin jälkeen olimme valmiita tulevaan.
Tunne oli aivan mahtava, kun
omistajapariskunta seisoi laiturilla vilkuttaen sekä kuvaten hyvästiksi. Keli
ei olisi mitenkään otollinen etelään suuntautuvaan purjehdukseen. Luvassa sään
suhteen pilvistä ja sadetta, tuulta noin seitsemän metriä S.SE. Eli taas vastaista sekä kohtalaisia
maininkeja. Käyttäisimme kahta purjetta;
ST – ja peltipurje. Koettaisimme päästä samoille sijoille, mistä edellispäivänä
lähdimme.
Skuleberget mereltä nähtynä. Lähdimme juuri Docstan kaupungista, joka jää vasemmalle. |
Dockstan vuonosta tullessamme
alkoi kaatosade; sitä kesti reilut pari tuntia. Päästessämme nk. keskimmäiseen
puutarhaväylään sade taukosi, ja päätin avata storan, mikä oli hyvä päätös.
Kahdella, väliin autoimme kolmannella, purjeella pystyimme pitämään
jonkinlaista matkavauhtia. Seija paikoin huomautteli reittivalinnoistani.
Varsinkin silloin, kun ohitimme Högbonden ja Höglosmenin ja ajoin täysin rätein kivikkojen välistä. En tiedä
pelkäsikö, vai pitikö saada kuvia muutaman metrin päässä olevista kivikasoista.
Loppu oli kuin sunnuntaipurjehdusta, tiukkaan luovia aina Ångerma-joen suistoon. Siellä tuuli laantui hakiessamme uutta sopivaa yöpymispaikkaa. Seija päätti, ett' hän on mennyt joskus sillan yli, joten hän haluaisi mennä myös ali. Joten toiss' puoll' siltaa. Siitä pohjoispuolelta välittömästi löytyss' Hornö'n vierassatama.
Loppu oli kuin sunnuntaipurjehdusta, tiukkaan luovia aina Ångerma-joen suistoon. Siellä tuuli laantui hakiessamme uutta sopivaa yöpymispaikkaa. Seija päätti, ett' hän on mennyt joskus sillan yli, joten hän haluaisi mennä myös ali. Joten toiss' puoll' siltaa. Siitä pohjoispuolelta välittömästi löytyss' Hornö'n vierassatama.
Juuri parhaaseen töistätuloaikaan
saavuimme Hornön laituriin. N 62*
48' 6” E17* 56' 99”, poiju /
laituri kuuteenkymmeneen paikallista.
Tarjolla ei ollut muuta kuin vessa, ns. kerhohuone sekä jätekeräys. Matkaa E-4:lle oli noin parr' sataa metriä veden tasossa ja
muutaman kymmenen metriä ylös.
Luontoa oli sen edestä. Muutaman
kymmenen metrin päästä alkoi mahtavat luontopolut. Keräsimme sieniä sekä
marjoja t-paidat ja pipot täyteen, kun emme arvanneet ottaa pusseja
mukaan. Saimme niistä kastikeaineet muutamaksi päiväksi sekä aamupuuron lisukkeet.
Päätteeksi istuin kerhohuoneessa
tovin, parin kaljan ja tv:n kanssa, ku' ei pitkiin aikoihin ollut nähnyt moista
laitetta. Ja Högakustenbro oli kaunis yövalaistuksessakin.
Tänään oli Lauantai, Elokuun
Ensimmäinen päivä. ”Virallisesti”
paikoitellen loppuu kaikki veneily, sekä camp-palvelu -toiminta. Samoin päättyy
meidän osalta Högakusten.
Luontopolku vie Högakustenbron alle |
Haasteista huolimatta
irrottauduimme seuraavalle etapillemme.
Pyrkisimme Härnösandiin reilun kymmenen mailin päähän. Keliä ei
kannata kehua: Vettä alla ja yllä, ensin tihkusadetta, yltyen matkan edetessä, tuulta onneksi
vain 3 ms. NW. W. Melko vastaista. Peltiä oli luvassa parr' kolme tuntia. Matkan
puolivälin tienoilla näimme ”säälin”, hiljensin vauhtia ja hää tuli vastaan. Nähtyään,
ett' emme oltu tuttuja, sukelsi. Saavuimme
kymmenen jälkeen Härnosandin suiston suulle, missä oli suuret tehtaat
kahta puolta sekä meille tärkeä tankkauspiste.
Kolkytt kahdeksan litraa meni, joten aika kuivax' olimme ajaneet. Tankkauksen jälkeen päädyimme laituri / poiju-paikkaan, sillan kupeeseen First Hotel
Stadt 'n eteen. N 62* 38' 0” E 17*
56' 2”. Oitis kiinnityksen jälkeen suunnisti Seija Hotelliin kysyen
hintoja. Minulle jäi kaikki hinnat arvailuxi:
Yöpyminen puolitoista sataa ja sauna kymmenys siitä / henkilö
paikallisessa rahassa; arvioni sata seitskytä.
Onneksi sateeseen sattuss' reikä
juuri, kun astuimme ulos Hotellista. Kuttaperkka asuin varustettuina
kiertelimme ”lähikortteleita”. Kauppatorilla oli paikallinen Market-kauppa,
missä pistäydyimme. Sillan toiss' puoll' vierailimme Lidlissä ostamassa tuttua
ruokaa. Ruuanlaiton yhteydessä ”värkkäsimme”
avotilaan katoksen, joka suojasi kastumiselta, joten nautimme
lounaan päivällisenä. Onneksi iltapäivän
myötä sateet väistyivät, ja pääsimme tutustumaan kauniiseen ”kylään”. Kiersimme
”puujalka-kipparin” kanssa kylän kauppakujia, kirkon ulkoa ja sisältä sekä osaltaan tulevan ”klaffisilta”
veneilyn ”kommervenkit ”; olihan huomenna kyseessä sunnuntai ja olimme
oppineet, että useimmiten tilanteissa
oli pärjättävä yksin.
Kaikki jäisi nähtäväksi.
Illansuussa saavuimme purrelle.
Sinä aikana oli saapunut ”vanha tuttavamme”. En kyllä muistanut mistä. Mutt'
heillä oli spinnun sukka takertunut ”förstagin” puoliväliin. Hee' olivat lyöneet vetoa oluesta, ett'
purren ”naiss' miehistö” ei saa sitä
alas. ”Tyttäret” tulivat
juttusille kanssani. Mietin heidän
nostimiaan ja sanoin: ainoastaan spinnupuomin nostimella ja ”puos-haka
viritelmällä” sen voisi ehkä saada alas. Tytöt toimivat ohjeitteni avulla ja
voittivat.
Sinä aikana Seija katosi Hotellin
uumeniin nauttimaan saunomisen lämmöstä. Hän varmaan nauttikin koko rahan edestä.
Minulle sateli sillä välin ”vain”
lentosuukkoja!?. Näin voi käydä vanhalle
miehelle.
Komento saapuss' alukseen ja
haaveet jäivät unholaan.
Sunnuntaina 02.8 Aamupuuroa / aamutoimia tehdessämme irtaantui viereinen
vene laiturista ja lähestyi nostosiltaa. Ilmeisesti heillä oli
tietoa, tai ehkä ennalta sovittu avaaminen. VHF : ei avittanut mitään. Kännykkä
oli tämän päivän ” See Sam ” -sana.
Seuraavaan avaukseen venähtäisi
tunti, johon meillä oli kaikki mahdollisuudet.
Puoli yhdeksän aikaan olimme siltavahdissa.
Luvassa oleva keli olisi muuten kohtuullinen, mutt' tuulen voimakkuus toi
pienen pettymyksen 3 ms. E.SE.
Soiteltuamme vielä erikseen
siltavoudille, saimme lopulta hieman myöhässä ”läpän” nostettua, samalla
varmistimme seuraavien läppien nostot. Sama vouti pyöräili kylän poikki
sillalta toiselle.
Noin viiden mailin kujan jälkeen
revimme rievut salkoon. Lähdimme vaihtelevaa nopeutta,
2 – 4 solmua, kohden Sundsvallia.
Reilut parikymmentä mailia
purjehdittuamme saavuimme Indalsälvenin Sundsvallin kylään johtavan suiston suulle.
Pelti avittamaan ja niin ajelimme aivan keskelle kylän ”ydintä”.
Pelti avittamaan ja niin ajelimme aivan keskelle kylän ”ydintä”.
Joen länsiranta oli täynnä erilaisia
kalastusaluksia, ja itäranta taas eri
kokoisia kone-veneitä. Sieltä ei tuntunut löytyvän vieraspaikkoja, joten
palasimme pätkän takaisin. Itäpuolta
seuraten. Ensiksi osuimme ”kunnalliseen” veneparkkiin, ja se tuntui aivan
sopivalta meidän tarpeisiin. Hieman
päälle kolkytt' mailia ja viisi tuntia, kun tarttusimme
Sundsvallin N 62* 23' 3” E 17* 19' 2” kunnan vierasvenelaiturin poijukiinnitykseen
Hintana sata viisikymmentä paikallista sisältäen sähköt ja sosiaalitilat
suihkuineen.
Ruokailtuamme lähdimme tutustumaan
kylään. Kuljimme kävelykatua etelään, kunnes tulimme jonkinlaisen linnoitus /
kirkko -kukkulan luokse. Siitä lähdimme palaamaan ensin joen länsivartta,
koukaten väliin kävelykadun idänpuolelle. Minusta tuntui kuin kävelykatu ja
joki olisi jakaneet kylän kahtia. Lännessä kulttuuri ja idässä liikkeet ja asunnot, joen vasta- eli länsirannalla
”yliopisto”.
Vaikka meillä ei ollut mitään
tarvetta, poikkesimme matkan varrella avoinna olevaan elintarvikeliikkeeseen
”katsastaaksemme” valikoimat. Jotkin liikkeet ylläpitivät aukioloja EU:n mukaan
ja see' oli meille tervetullutta.
Palasimme purrelle; merkille
panimme rauhallisuuden: voisi olettaa, että ”kylän” laiturissa olisi enemmän
tapahtumaa. Poliisi partioi säännöllisesti, vahtien laiturilla päiväänsä viettävää porukkaa, josta
meille ei haittaa ollut. Perän puolella vastapäätä oli ilmeisesti ”paikallisen marinan laiturit”. Veneisiin kerääntyi
ihmisiä iltaa istumaan ja nauttimaan hyvästä ruuasta, viinistä sekä seurasta.
Maanantaina 03.8 Aamupuuron
jälkeen liikkeelle. Pistäydyimme Ohlsonin liikkeessä joka oli niin ”tyrkyllä”
ettei ohi päässyt. Keskustassa tiemme erosivat; Minä lähdin Hjertmansin venevaruste
liikkeeseen ja Seija jäi kuvaamaan keskustan rakennuksia ja monia lohikäärmeitä, joita kaupungissa oli piristämässä katukuvaa ja toimimassa kiipeilypuina.
Liike sijaitsi venesatamaa vastapäätä
joen länsi reunalla. Sain melkein kaiken, mitä olin hakemassa. Takaisin lähtiessäni odoteltuani vartin
”kaasu-autoa” erään naisen seurana, ilmoitin käveleväni satamaan. Siinä
kävellessä hän kertoi mies-ihanteistaan. Olin aivan kiusaantunut, joten eräässä
kohdassa sanoin meneväni kulkemaan joen töyrästä myöden. Oletin, että hiekkatiellä
kulkeminen olisi hitaampaa, joten jäisin hänestä hieman jälkeen, mutt' hän
ilmeisesti myös hidasti kulkuaan. Tulimme teiden yhtymäkohtaan saman
aikaisesti. Piloillani tervehdin häntä kuin vanhaa tuttua; siitä innostuneena
jatkoi hän samansuuntaista monologiansa, kunnes oli pakko erota.
Purressa alkoi tosi-toimet: Ensin
kone lämpimäksi, öljyt ulos, putsari pois ja uudet tilalle.
Käydessäni paikallisella Shell
huoltamolla totesin, että vähittäismyyntihinnastoa
auton ”huolto tarvikkeille”; öljylle /
suodattimille tms. ei olisi saatavilla
Heillä oli vain paketti hinta määrätyille huolloille. Onneksi olin ostanut
kaiken tarvittavan ollessani oikeanlaisessa puodissa.
Iltapäivästä käväisimme tutussa
Lidlissä tekemässä tutut ostokset. Illalla tarjosimme toisillemme
”sosiaalitiloissa” valmistamaamme illallista, näkymä oli upea: koko venesatama
oli edessämme ja saatoimme lasien takaa tarkkailla alueen tapahtumia.
Tiistaina 04.8 Päästyämme aamulla
”elävien kirjoihin” sanoi Seija: Jalka
ei taivu ja kävely tuottaa kipua. Joten soitimme ensiapu-klinikalle ja
tilasimme taksin; joka veisi liikunta- kyvyttömän suoraan hoitoon. Olimme
paikalla kymmenen maissa, kirjoittautuen sisään. Vajaan neljän tunnin päästä
tapasimme uudelleen; olin sinä aikana tavannut muutaman tupakoivan potilaan,
jotka ”pummasivat” savuja. Eräs nainen kiitollisuudessaan kertoi tämän päivän
tarinan elämästään. Vaikuttaa siltä kuin olisin ”syntynyt” (naisten) epäonnen
itkumuuriksi.
Neljäntoista paikkeilla taksi
palautti meidät pyynnöstämme keskustan lounaspaikkojen paljouteen. Vahingoksemme
osa syöttölöistä poisti juuri lounasmainoksiaan. Löysimme kuitenkin erään,
jossa oli tunti jäljellä sekä kohtuullisesti ruokailijoita. Joka osoitti, ett'
ruoka oli hintaansa maukasta.
Palattuamme purrelle käväisin
vielä ”paikallisessa Saksalaisessa” täydentäen varastoja. Tarkoituksemme oli
huomenna jatkaa etelän suuntaan.
Illan hämärtyessä ihailimme täysin
tyventä maisemaa, sekä rannalle kerääntyviä nuoria,
przykładowy test do policji 2022 testy policyjne multiselect do policji
VastaaPoistatest psychologiczny do policji online test wiedzy do policji test wiedzy do policji
VastaaPoistapsycholog po polsku berlin cennik pomoc psychologiczna berlin cennik pomoc psychologiczna berlin cennik
VastaaPoistapsycholog berlin 2022 psycholog polski w berlinie cennik polski psychoterapeuta berlin
VastaaPoistaogrody łódź ogrodnik łódź 2022 projekt ogrodu łódź
VastaaPoistapastillas para agrandar el miembro viril peru pastillas para alargar el miembro 2011 productos para hacer crecer el miembro masculino , cremas para agrandar el miembro masculino en argentina , crema para agrandar el pené en chile
VastaaPoistacomment agrandir ses yeux avec maquillage produit pour agrandir le pinis comment faire agrandir son penice , methode pour agrandir chaussures
VastaaPoistapowiększanie penisa tabletki na powiekszenie penia http://new-xxlenlargement24.eu/ powiekszenie peniasa cena
VastaaPoistapowiekszanie penisa tabletki wydłużenie penisa http://instant-enlargement.info/ tabletki na powiekszanie penisa
VastaaPoistatabletki na powiekszenie członka dostepne w aptece tabletki na powiekszenie penia tabletki powiekszajace penisa
VastaaPoistaكيفية تكبير العضو الذكرى افضل حبوب تكبير الذكر كيفية تكبير القضيب تكبير العضو الذكرى فى اسبوع
VastaaPoistaferomony dla mężczyzn tabletki powiekszajace czlonka opinie https ://enlargement-classification.eu/ środek na powiększenie członka
VastaaPoistaتضخيم القضيب لتكبير القضيب http://new-xxlenlargement24.eu/ar/ كيفية تكبير العضو الذكرى تطويل الذكر
VastaaPoistapsychotesty do policji przykładowy test do policji 2022 test psychologiczny do policji online
VastaaPoistapsychotesty do policji testy do policji 2022 multiselect policyjny 2022
VastaaPoistamultiselect test testy policja 2022 multiselect
VastaaPoistakampania google adwords https://agencja-adwords.premiumkalisz.eu/ google adwords reklamy adwords
VastaaPoistapsycholog polski w berlinie cennik psycholog berlin polski psychoterapia po polsku berlin 2022
VastaaPoista